Sosiale medier

3 grunner til å annonsere på sosiale medier i sommerferien

Sommerferien er rundt neste sving, og vi gleder oss til late dager i sola. Men selv om du og dine kolleger kobler av for en periode, er Facebook, Instagram, Tiktok og LinkedIn døgnåpne som vanlig. Her er 3 grunner til å holde liv i de digitale plattformene dine, mens du drikker mimosa fra solsenga.

Thea Skjelbred

Du har sikkert lagt merke til at folk du følger byr litt ekstra på seg selv i ferien, der klirrende glass, azurblått hav og fargerike kjoler er daglig kost på sosiale medier. Ifølge Ipsos så er faktisk hele 78 prosent av nordmenn like aktive på sosiale medier gjennom hele året, også i fellesferien. 

Jo nærmere vi kommer sommeren, desto mer vokser likevel skepsisen til mange bedrifter: «Skal vi egentlig poste noe i fellesferien? Vi bør vel stoppe annonseringen? Kanskje ta ned budsjettet litt?»

Sommer eller ei – selv i varmen er det behov for å holde kontaktene dine varme. Du trenger ikke nødvendigvis å poste like ofte som ellers gjennom året, men dersom du går helt under radaren i ferien, kan det være du går glipp av en gyllen anledning til å vise deg frem og, til og med, selge produktene dine.

1. Lommeboka sitter løsere
Tidligere var det vanlig å sette ned budsjettet på annonsene sine eller pause dem helt i fellesferien. Dersom du selger ski, vintertøy eller piggdekk, er nok ikke det en dum idé. B2B-markedet holder seg også roligere gjennom sommermånedene, der kontorutleie og konsulentbistand kan la vente på seg. 

Selger du derimot sneakers, syltetøy, solbriller og alt imellom, eller kanskje du bare vil booste omdømmet ditt med tips og godt lesestoff, så vil du treffe målgruppen din, selv når de er på ferie. Kanskje en ekstra treat, som et gratis abonnement over en periode, ferie-rabatt eller leveranse på døra når de kommer hjem vil overbevise gjennom skjermen fra stranda?

2. Agurknytt og mindre støy
Når det kommer til organisk posting, gjelder det samme: Folk er pålogget på sosiale medier i ferien. Dersom du attpåtil har godt innhold å by på, er det større mulighet for å nå gjennom støyen mens resten av norske virksomheter holder sommerstengt. 

Ikke glem at agurksesongen også øker sjansene dine for spalteplass i tradisjonelle medier!

3. Gratis-apper gjør jobben for deg
Det finnes et dryss av gratis-apper og -tjenester som gjør det mulig å planlegge innholdet på forhånd. Du kan jo for eksempel planlegge de organiske postene dine i Meta Business Suite, Later eller Unum – og annonsene går jo av seg selv på Ads Manager.

Skulle det dukke opp henvendelser mens du er på ferie, bør du sørge for at dere har en vaktordning som kan ta redaktøransvaret i de sosiale kanalene. Avtal hvem som skal ha ansvaret for å overvåke og svare på tilbakemeldinger, kommentarer, spørsmål eller klager. Lag en sjekkliste på hvordan digitale henvendelser skal håndteres!

Kundene dine forventer kanskje ikke like rask responstid i fellesferien, men det er jo fint å kunne vise at dere er opptatte av god service, også i ferietiden. Rask respons, engasjement i kommentarfeltet og en serviceinnstilt tone, selv på negative henvendelser, er med på å bygge merkevaren din!

Trenger du hjelp til å lage en god plan, kanalvalg eller hvordan treffe din målgruppe i sosiale medier? Ta kontakt på hei@vild.no!

God sommer!

Hilsen Thea og Ane.

@vildoslo@vildnyc