Sosiale medier

5 steg til annonsering på Facebook

I Norge har nærmere 3,5 millioner en profil på Facebook. Det vil si hele 82 prosent av Norges befolkning. Dette gir bedrifter og organisasjoner mulighet til å lage spennende og engasjerende annonser som potensielt kan nå ut til et stort publikum.

Marthe Sørflaten

Men hvordan setter man egentlig opp en annonse? Her er de 5 viktigste stegene for å starte med annonsering på Facebook.

1. Du må ha en Facebook-side.

For å i det hele tatt ha muligheten til å lage en annonse må du ha en Facebook-side. Har du ikke dette? Det oppretter du enkelt under «sider» i menyen til venstre på hovedsiden.

2. Ha på plass en annonsekonto.
Du trenger en annonsekonto. Har du ikke dette? Null problem! Det er veldig enkelt å opprette en annonsekonto. Følg disse seks stegene.

Trenger du hjelp til annonsering? Vild er her for deg!

3. Ha et mål med annonsen.
Ingen annonse uten et mål! Spør deg selv hva du vil oppnå med annonsen. Vil du at flere skal kjenne til merkevaren din? Øke salg i nettbutikken? Eller kanskje leie ut lokaler? Sett deg et mål med annonsen, og du vil få mer igjen for pengene du bruker. Du må dessuten velge deg et spesifikt mål når du setter opp en annonse. Du får blant annet velge mellom målene trafikk, kundeemnegenerering og rekkevidde.

4. Lag annonsen.
Når du oppretter en Facebook-annonse, er det viktig å tilpasse den til kanalen. De aller fleste av oss bruker mobil fremfor desktop, og det er derfor viktig å ta med i beregningen hvordan annonsen ser ut på en liten skjerm. Tenk gjennom hva som er det viktigste med annonsen din. Hva er budskapet? Hvordan engasjerer du målgruppen?

5. Rapportering.
Punkt nummer 5 er viktigere enn mange tror…! Om du skal lage annonser som treffer, kreves det at du følger opp i etterkant med rapportering og analyse. Nådde vi målet? Hvor stor var rekkevidden? Hvor mange klikket seg inn på landingssiden?

Dette er verdifull informasjon som du kan ta med deg videre til neste annonse. Bruk verktøyene til Facebook for å analysere hvor bra eller dårlig annonsen gjorde det, lag deg en rapport og følg med på utviklingen til Facebook-siden over tid. Ikke vær redd for å feile! Til dette lar også Facebook deg A/B-teste ulike annonser. Prøv deg frem, og se hva som funker for deg og din bedrift. Men husk – rapportering og læring er halve jobben.

Vild er her for deg, om du trenger ytterligere hjelp. Ta kontakt med marthe@vild.no i dag!

Kilder: Ipsos SoMe-tracker Q3'21


@vildoslo@vildnyc