No items found.

5 sosiale medier-trender vi vil se mer av i 2021

Globalt bruker over 3,6 milliarder mennesker sosiale medier, og antallet forventes å øke til nesten 5 milliarder i 2025. Les her om hvordan korona preger sosiale medier i året som kommer:

Astrid Dyson

Det har vært tøft for de fleste av oss. Covid-19 preger oss alle, også trendene innen sosiale medier og merkevarebygging.

1. Remixing er det nye UGC (sjekk den lille ordboka nederst i saken)!

Det er ingen overraskelse at video vil (fortsette) å dominere i sosiale medier. Se bare på TikTok og YouTube, og nå Instagram Reels. Pandemien har gjort oss mer digitalt kreative, og nå vil vi ha mer. Brukergenerert innhold er heller ikke nytt, men måten det blir kreativt håndtert på samt delt er nytt. Remix er et viktig stikkord her. Det er kunsten å ta eksisterende formater, maler eller ideer og gjenskape dem for å uttrykke brukerens egen personlighet. I 2021 vil vi få enda flere muligheter. Merkevarer hopper på og skaper innhold som målgruppen kan benytte seg av. Her gjelder det å skille seg ut i mengden! TikTok og Koji er typiske applikasjoner som har tilgjengelige effekter til å lage remix-innhold. For deg som bedrift betyr det altså at du bør produsere maler, verktøy og andre effektfulle virkemidler, slik at målgruppen din kan boltre seg i kreative godsaker når de skal lage dagens videosnutt. 



Vil du ha hjelp til å lage ei verktøykasse slik at din merkevare kan bli med på moroa? Ta kontakt med oss her. Husk: Når folk ikke kan reise for å lage nytt innhold, så gjelder det å ha verktøyene tilgjengelig, slik at brukerne kan skape nytt innhold, uten å forlate stua. 

2. Memer du virkelig det?

Du er vel ikke lei allerede? Et mem, på engelsk meme, er en morsom måte å engasjere samfunnet på. Ikke alle er like morsomme. Enkelte memer heller kanskje mer mot det skumle. Som mye annen kommunikasjon, kan de brukes til å manipulere følgere og målgrupper. I 2021 gjelder det både å beskytte merkevaren sin mot kjipe memer, men også å hive seg på bølgen. Tenk så mye morsomt du kan gjøre som merkevare! (Den eneste måten å se om merkevaren din er i et mem er å kjøre bildegjenkjenning, klikk her for å lese mer.)

Et eksempel på et mem. Å lage memer kan være en nyttig måte å få kontakt med sine følgere på. Bilde: Ukjent

Klikk her for å lage egne memer.

3. Utvidede (digitale) shoppingopplevelser 

Denne trenden fikk vi smake på i 2019/2020, men i disse pandemitiderskjer det eksponentielt mye innen AR (igjen, se nederst i saken. Der finner du miniordlista vår. Du er ikke alene om å måtte lese deg opp!). Å shoppe IRL (in real life!) har ikke akkurat vært førsteprioritet i året som har gått. Augmented shopping gjør det mulig for kundene å engasjere seg med merkevarer og produkter via digitale opplevelser – som lar dem prøve, samhandle eller tilpasse produktet virtuelt. Vi snakker en mer levende handleopplevelse på nett. Vi(ld) anbefaler deg å implementere AR i din sosiale medier-strategi for 2021/2022 – om du er interessert i å yte det lille ekstra.

4. Veldedig på grensen til kjedelig?

Nope, da må du tro om igjen. Selv i 2021 kommer vi til å se merkevarer gi det lille ekstra, ty enda mer, jobbe hardere (det er bare å fortsette) med å vise hvor gode intensjoner de har. Korona gjør oss bløtere, og det blir mer og mer vanlig at merkevarer vil hjelpe til med noe i lokalsamfunnet, på større plan, eller – hva som helst – hjelpe til der det trengs! Og det skal synes, gjerne i sosiale medier. Det er greit, spør du oss! Bare vi er snille med hverandre i disse tider, så er vi(ld) fornøyde! Å støtte samfunnet i denne krisen, uansett hvor mye du blogger om det, er helt O to the K!

5. The good old days

Ifølge sosiale medier-rapporten fra The Social trends Talkwalker økte nøkkelord relatert til nostalgia, straks det ble «lock down», med 88 %. Folk ønsker å mimre om hvordan det var før. Å mimre om positive hendelser og minner fra fortiden får folk til å ta en pause fra utfordringene de står overfor akkurat nå. Klarer du å minne målgruppen din på noe morsomt eller koselig fra fortiden? Det vil gi positiv effekt på målgruppen din. Lag noe som får dem til å føle seg bra, slik at de forbinder din merkevare med noe positivt. 

Hett tips: Engasjer en retro influenser? Eller grav i arkivet. Har dere innhold eller empiri om noe som er interessant å mimre om? La oss hjelpe dere. Her gjelder det å tenke utenfor boksen. Ta kontakt med oss her om du trenger et kreativt hode!

Her er fem ord å pugge til neste IRL Social Media-event:

  • UGC = User-Generated Content, på norsk brukergenerert innhold.
  • AR = Augmented shopping, direkte oversatt Utvidet shopping (vi snakker herlig digital shoppingopplevelse!).
  • KOL (Key Opinion Leaders) Commerce = influensere selger produktet ditt ved å teste det, lage tutorials eller  dele ut produktet eller rabatter. 
  • Livestreaming (direktesending via en sosial kanal) vil forresten eksplodere!
  • Omni-influencers = community-fokuserte influensere som snakker med stammen sin i flere kanaler, fra nyhetsbrev til TikTok.  


En påminnelse...

De største sosiale medie-nettverkene rangert etter antall aktive brukere er Facebook, YouTube, WhatsApp og Facebook Messenger. For å nevne en annen populær kanal, så har Instagram 1 milliard aktive brukere hver måned, og 500 millioner av dem bruker Instagram Stories. 


Kilder: sproutsocial.com, talkwalker.com