No items found.

Dette blir viktig for sosiale medier i 2022

I dag er nesten alle bedrifter til stede i sosiale medier. Her er det du trenger å vite, for at din bedrift skal lykkes med sosiale medier i 2022!

I dag scroller forbrukeren flere hundre meter om dagen. Vi blir eksponert for alt fra hjemmelaget, lokalt syltetøy til de herligste utenlandsturer, hvite strender og gresk salat. Husker du det siste innlegget du så i sosiale medier? Antageligvis ikke – nettopp fordi vi blir eksponert for innhold alle våkne timer i døgnet.

Dette gjør at kampen om tilværelsen, eller oppmerksomheten om du vil, stadig blir tøffere. Om du ikke har en plan for sosiale medier i 2022 er du nødt til å lage en – og det fort som svint!

Trenger du hjelp med en plan for sosiale medier i 2022? Kontakt oss i dag!


1. Kjenn målgruppen din

I 2022 blir det enda viktigere å være tett på målgruppen sin – for å opparbeide seg troverdighet, bygge merkevare og drive salg. Er ikke dette din største prioritet i dag, må du snu om på to do-lista.

2. Du må ha en god plan

Uten kart og kompass kommer du deg ikke til Sydpolen. Uten slalåmski kan du ikke stå i bakken. Du skjønner tegninga. Å ha en plan for sosiale medier er en ting, men å ha en god plan er en annen.

En god plan innebærer blant annet å opprette et årshjul. Hva skjer når? Legg inn høytider, merkedager eller aktiviteter du kan hekte innholdet ditt på. I Norge finnes det flere bedrifter som er supergode på å være aktuelle gjennom å hekte innholdet sitt på merkedager og aktiviteter.

Mcdonald's Norge er aktuelle på Instagram ved å lage innhold som omhandler alt fra nye koronaregler til skolestart. Skjermdump: Mcdonaldsno på Instagram.

Mine topp 4 bedriftsprofiler på Instagram:
@Finn_no
@Ikeanorge
@mcdonaldsno
@foodora.no

Mine topp 4 bedriftsprofiler på TikTok:

@airbaltic
@kiwi_minipris
@politivest
@copperintheclouds

3. Engasjer følgeren med innholdet ditt

Sosiale medier er sosiale, og nettopp derfor kan du ikke bare tenke «meg, meg, meg». Du er nødt til å involvere og engasjere følgeren i innholdet du deler. Instagram, LinkedIn, Facebook og TikTok har et hav av muligheter og funksjoner som kan være spennende for bedriften din å se nærmere på. Det kan være så enkelt som at du lager en quiz, stiller et spørsmål, lager en avstemning (Instagram Stories) eller en karusell på LinkedIn.

Foodora og Kondomeriet er to av de som engasjerer følgerne sine med spørsmål på Instagram. Skjermdump: Foodora.no og Kondomeriet på Instagram.


Nelly.com oppfordrer til handling fra følgerne blant annet ved avstemning på Instagram Stories. På LinkedIn kan du lage en karusell og i større grad drive historiefortelling. Skjermdump: Nellycom på Instagram og Fredrik Fornes på LinkedIn.

4. Tør å utforske nye muligheter
Ved inngangen til hvert nye år setter vi (u)realistiske mål for oss selv, men flere glemmer nok å gjøre det samme i arbeidssammenheng. Vi som jobber med sosiale medier, vet at det stadig er nye regler og endringer å forholde seg til. Det som trendet i går, er i 9 av 10 tilfeller historie i dag. Derfor er du også nødt til å tørre og utforske nye muligheter.

Kanskje du skal snuse på en ny kanal? I 2o22 spår jeg at flere annonsører satser på TikTok og videoinnhold i plattformen. En annen spådom for året er at flere bedrifter vil drive hyppigere annonsering på LinkedIn, og i større grad ta i bruk plattformens mange funksjoner.

Husk å legge ressursene i de kanalene det er naturlig for målgruppen din at du er i. I tillegg er det helt nødvendig med en god strategi og en plan bak kanalvalget før du stuper inn med hodet først.

5. Ikke undervurder gammelt innhold!

En post som gjorde det bra i en kanal, kan få nytt liv i en annen. Her om dagen så jeg Finn.no sin «Penneflørt» fra januar 2020 skyte fart på TikTok. Med 4,7 millioner visninger og over 181.700 likes på daværende tidspunkt vekket TikTok liv i den humoristiske reklamefilmen som stakk av med en Sølvfisk i 2020.

Og dessverre er koronainnhold like aktuelt i 2022 som det var i mars 2020. (Per dags dato. Vi håper at dette snur og at vi tar veldig feil.)

Til slutt vil jeg at du skal stille deg selv disse tre spørsmålene:

Har du definert hvem du skal være i sosiale medier?
Skal du være personlig? Faktabasert? Kul?

Hva skal du publisere i sosiale medier?
Bursdagskaken og julebordkaraoke trenger nødvendigvis ikke se verden utenfor den interne kommunikasjonsplattformen.

Hvilke kanaler skal vi være til stede i?
Ja, det er kult å ha en TikTok-profil. Ikke minst en video på TikTok som går viralt, men selv om det er mulig, er det ikke sikkert at din bedrift skal være der.

Dersom du ikke har svaret på alle disse spørsmålene, burde du stoppe opp og ta en pust i bakken. Disse spørsmålene krever et svar i 2022 om du vil gjøre suksess i sosiale medier.

Trenger du hjelp til å lage en god plan, kanalvalg eller hvordan treffe din målgruppe i sosiale medier? Ta kontakt på hei@vild.no! 

Husk: Sosiale medier er gøy og sosiale medier er sosiale. Bruk dem deretter. Lykke til!

Hilsen Marthe 

@vildoslo@vildnyc