No items found.

Facebook og iOS14: Dette må du gjøre

Jobber du med annonsering? Da tipper vi lanseringen av iOS 14 og Apples App Tracking Transparency (ATT) Framework gjorde 2021 enda litt kjipere enn det allerede var. Men ikke grav deg ned helt enda! Vi har nemlig laget en komplett liste over hva du kan gjøre for å tilpasse deg endringene.

Agnes M. Østengen

ATT påvirker alle apper fra App Store på Apple sine mobile enheter. Etter oppdateringen vil alle Apple-brukere som åpner sosiale medier fra mobilen, Macen eller iPaden få opp denne pop up-boksen:

Hver enkelt bruker må altså ta direkte stilling til om han eller hun ønsker å dele sine data med leverandører som Facebook.

Hva betyr dette for deg som annonsør?

Endringen vil åpenbart påvirke annonseringen i stor grad. Når færre velger å dele sine data, blir det vanskeligere å lage remarketing-annonser og optimalisere og rapportere. 

La oss ta et eksempel. I en nettbutikk vil det være mange besøkende som legger til varer i handlekurven, uten å fullføre kjøpet. Disse er åpenbart interesserte i det som selges i nettbutikken, og vi vil derfor overbevise disse potensielle kundene til å gjennomføre kjøpet. Det kan vi gjøre ved å lage et publikum av denne målgruppen og opprette en annonse som henvender seg til disse med tilbud, påminnelse om varene de var interesserte i etc. Men jo færre av de besøkende som lar oss samle inn deres data, jo mindre og mer ubrukelig blir publikummet. Det blir også vanskelig å optimalisere og analysere dataene våre.

Hvordan tilpasse oss?

Vi skal ikke legge skjul på at denne endringen rett og slett er dritkjip for oss annonsører. Men det er en grunn til at Apple har innført den. Det er fordi de tar personvernet på alvor. Og det heier vi på. Derfor må vi rett og slett bare tilpasse oss endringene og gjøre det beste ut av det. For å være godt rustet, er det to essensielle ting du må gjøre:

1. Verifisere domenet

For å vise Facebook at du eier markedsføringsaktivitetene dine på Facebook, må du koble domenene bedriften din eier sammen med Facebook Business Manager. Dersom du ikke gjør dette, kan Facebook avbryte eksisterende kampanjer. 

Slik gjør du det:

Gå inn på Bedriftsinnstillinger i Business Manager og trykk på Domener under Merkesikkerhet:

Trykk på Legg til og fyll inn domenenavnet:

Legg inn meta-taggen i nettsidens header, og trykk på bekreft:

Voilà! Du har kommet deg gjennom første trinn. 

2. Prioritere de viktigste piksel-hendelsene dine 

Nå er det tid for å velge ut de hendelsene som betyr mest for deg. For å møte Apples krav, har Facebook etablert det de kaller aggregert hendelsesmåling, som er en protokoll som tillater måling av nettstedshendelser fra iOS 14-brukere. Hendelsesmålingen begrenser domener til 8 konverteringshendelser.

Tidligere har man kunnet ta i bruk de hendelsene man vil, men nå må du altså velge ut de åtte viktigste. Dersom en bruker samtykker til sporing, vil annonsøren få tilgang til info på alle 8 konverteringshendelser. Dersom brukeren ikke samtykker, får vi kun samlet inn info om den øverst rangerte handlingen. Derfor er det uhyre viktig å prioritere rett. Driver du en nettbutikk, bør hendelsen kjøp stå øverst på din liste. Er du en eiendomsaktør som vil skaffe påmeldte til en interessentliste, bør leads eller fullført registrering være på topp. 

Slik gjør du det:

Gå til Hendelsesadministrasjon, og klikk på pikselen du vil bruke. Under Aggregert hendelsesmåling velger du Konfigurer hendelser og trykker på det aktuelle domenet og Administrer hendelser

Deretter legger du til de åtte hendelsene du vil måle, i prioritert rekkefølge: 

Lykke til! Trenger du hjelp, er det bare å ta kontakt med oss her.