SEO, søkemotoroptimalisering, innholdsmarkedsføring
No items found.

Søkemotoroptimalisering: Slik optimaliserer du blogginnlegg

SEO, eller søkemotoroptimalisering om du vil, har kommet for å bli. Produserer du innhold? Slik søkemotoroptimaliserer du artiklene eller blogginnleggene dine – enkelt og greit!

Astrid Dyson

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization (eller søkemotoroptimalisering, som det heter på norsk). Det betyr i praksis at man tilpasser seg Googles retningslinjer for utforming av nettsider. 

Søkeord

Søkeord, eller nøkkelord, er ordene eller frasene du søker etter på for eksempel Google. Ved å taktisk bruke ordene du vil bli truffet på i teksten din, kan du få søkemotorene til å elske nettsiden din!

Husk:  

1. Bruk søkeordet målgruppen din bruker i tittelen til bloggposten. Deretter i H2 og H3.

2. Inkluder samme søkeord i brødteksten. Ikke gjenta nøkkelordet for mange ganger. Maks nøkkelordtetthet er cirka 6 %. Det er bedre å bruke søkeordet for lite enn for mye, går du over 6 %, kan det hende du straffes for dette ved at søkemotorene oppfatter deg som spam. 

3. Plasser også nøkkelordene sammen med andre ord. Eksempelvis: «Facebook-annonsering» «annonsering» «annonsering i sosiale medier». Om «annonsering» er ditt utvalgte nøkkelord. 



Plasser nøkkelordet på sidens tittel, i overskrifter og underoverskrifter, metabeskrivelse, bildetekst (alt-text), brødtekst ogURL.

Linker

Og slik får du søkemotorene til å bli glad i nettsiden din ved å bruke lenker!

1. Bruker du faguttrykk? Link videre til eksterne nettsider som forklarer ord eller trender mer utdypende. Du scorer høyere om søkemotorene ser at du tilbyr leseren mer relevant innhold.

2. Link gjerne til andre faglige blogginnlegg med lignende relevant innhold, kanskje de en gang i fremtiden lenker tilbake til din nettside eller blogg ved en senere anledning.

3. Sørg for å ha en handlingsknapp (CTA) i innlegget ditt.

Eksempelvis:

«Les mer om produktene våre her.»

«Trykk for å laste ned gratis guide!»

4. Husk å beskrive hva du lenker til på best mulig måte. Eksemplene ovenfor er for eksempel for vage. Det er bedre å utdype:

«Lyst til å lære mer? Trykk her for å bli ekspert på kommareglene.»

«Trykk her for å laste ned vår SEO-guide.»  

Bilder

Og, ikke glem de viktige bildene!

1. Teksten din bør inkludere minimum ett bilde. Husk å fylle ut alt-teksten til bildet. Dette gjør du ved å navngi bildefilen med beskrivelse av bildet. Slik forstår søkemotorene hva bildet forestiller, og bildet har en tekst i tilfelle det ikke lastes. I tillegg kan teksten leses av svaksynte og blinde.

2. Tilpass innholdet for mobil. De fleste leser artikler fra mobilen, så sørg for at artikkelen er optimalisert 

Sist, men ikke minst:  Godt innhold trumfer alt. Først og fremst må blogginnlegget ditt ha mål og mening. Og det er alltid fint å skrive med kjærlighet.


Jepp, det er bare å printe ut denne siden og slenge den opp på veggen! Eventuelt videresend bloggposten til den som produserer innhold i bedriften din.

Trenger du hjelp til å søkemotoroptimalisere, rettskrive, omskrive eller produsere innhold? Ta kontakt på hei@vild.no!  


Bilde: stocksnap.io


@vildoslo@vildnyc