Slik passer du på annonsene dine

Du har satt opp en annonse som har rullet og gått over en periode. Hvordan kan du vite hvor bra annonsen har gjort det? Og hva er det du egentlig skal se etter? Her får du en enkel innføring i hvordan du passer på annonsene dine i Meta Ads Manager.

I Ads Manager finner du en rekke parametere du kan bruke som KPI’er (key performance indicators).

CPC – Cost per click
CPS er prisen du betaler for hvert klikk på annonsen din. Enkelte bedrifter er nødt til å forholde seg til et maksbeløp per klikk og velger derfor å bruke kostnadskontroll. Ved å bruke kostnadskontroll forteller du Facebook Meta hvilke resultater du vil bruke budsjettet på, som for eksempel lenkeklikk eller visninger av landingsside.

CPA – Cost per action

Dette er Metas definisjon av prisen du betaler for hver ønsket handling forbrukeren foretar seg. Dette kan blant annet være lenkeklikk, appinnstalleringer og kundeemnegenerering. 

CPM – Cost per mile

Cost per mile er prisen du betaler for hver tusende visning av annonsen din. Facebook Meta regner det på denne måten på bakgrunn av at prisen for en enkelt visning er så lav.

CTR – Click-through rate
CTR er antall klikk annonsen din får, delt på antall ganger annonsen din er vist. Dette regner du enkelt ut slik: klikk ÷ visninger = CTR.

Disse fire KPI-ene gir deg svar på om du får det du betaler for, noe som igjen vil avgjøre om du oppnår målet du har satt deg med annonsen!

Frekvens
Frekvens er antall ganger annonsen din har blitt vist for en person. Dersom denne er veldig høy anbefaler vi å gjøre endringer. Dette kan for eksempel være utskifting av det visuelle, endring av annonsetekst, endring av demografi (område annonsen skal vises i) eller spissing av målgruppe for å nevne noe.

Hvor mange ganger orker målgruppen din å se annonsene dine før de trykker «Hide Ad»? Les mer om frekvens her.

Målgruppe-tips! Dersom annonsen din har høy frekvens, men få klikk kan dette være en indikasjon på at innholdet i annonsen ikke treffer målgruppen din.

Driver du nettbutikk og trenger hjelp med annonsering i sosiale medier? Ta kontakt med oss på hei@vild.no! Vi hjelper alt fra eiendomsutviklere til privatpersoner med annonsering.

Trenger du eller din bedrift et kurs i annonsering?
Vi holder også kurs i annonsering! Ta kontakt med astrid@vild.no om du eller bedriften din trenger hjelp til å klare hele eller deler av annonsejobben helt selv.

Forrige
Forrige

Hva i alle dager er UX-writing?

Neste
Neste

Slik optimaliserer du innhold