Disse 6 sosiale medier-trendene blir viktige i 2023

Jobber du med sosiale medier? Eller kanskje du bare er over gjennomsnittet glad i å følge med på digitale trender? Da har du kommet til rett sted! Her er seks trender på sosiale medier du ikke kan ignorere, i følge Thea i Vild.

1. TikTok karrer seg oppover SoMe-stigen

I fjor var det ikke vanskelig å spå at TikTok kom til å bli stort. Det er og var en plattform med enorm vekst og millioner av månedlige nedlastinger. I 2023 tror vi at det kommer til å bli mer tilrettelagt for annonsering og lengre filmer. Livestream på TikTok er også veldig i vinden akkurat nå. 

Noe vi kan se med sosiale medier nå, er at mange av plattformene tar «inspirasjon» fra (eller kopierer, om du vil) hverandre. TikTok skal ha for at de var først ute med formatet på film, som vi også ser på andre kanaler i dag. 

Ja, TikTok er på ballen, men de lar seg inspirere av sine konkurrenter de også: 

  • februar 2022 – ti minutter lange filmer (Youtube) 

  • mars 2022 – søke i ads «andre har også søkt på» (Google Søk Beta testing) 

  • juli 2022 – TikTok Stories (Instagram kopi)

  • september 2022 – TikTok Now – BeReal-kopi 

  • oktober 2022 – Bildekarusell – Instagram 

  • oktober 2022 –  TikTok Music (Spotify-konkurrent, bare testet)

Det blir spennende å se fremover om de ulike plattformene klarer å komme opp med nye ting eller bare stjele fra hverandre. :)

Siden jeg er sykelig opptatt av TikTok, har jeg også lest et par artikler og sett noen TikToker på at TikTok snuser litt på å gjøre et steg i den ikke-digitale verden med å utfordre Amazon med e-commerce. Kan bli spennende å følge med på. 

Hvis vi ellers skal se på litt tall fra TikTok 2022:

  • Folk bruker i gjennomsnittet 95 (!) minutter per dag på TikTok

  • TikTok-brukere er gjennomsnittlig 23,6 timer på TikTok i løpet av en måned 

  • 78,6 % av internettbrukere går på TikTok for å se på morsomme eller underholdene innhold. 


2. Du må fortsatt lage Reels 

Instagram i 2022 virket litt kaotisk, med masse oppdateringer. Noen som ikke funket (takk til the Kardashians), og andre som bare viser hvorfor Instagram er plattform nummer én for ditt merke.

Hvorfor? 

  • 62 % av Instagram-brukerene sier de har brukt Instagram for å gjøre research på merker og produkter

  • Det er den foretrukne appen for 16–24 åringer (ja, den slår fortsatt TikTok.) 

  • Reels vokste med 220 millioner brukere mellom juli og oktober i 2022.

  • Det er en kommersiell plattform som har annonser og shopping i appen, ergo en effektiv salgsløsning.

    Instagram pusher videoformatet hardt om dagen, og alle filmer som legges ut, blir gjort om til Reels. Og algoritmene favoriserer Reels. Vil du eller bedriften din nå bredt og øke engasjement? Da er det bare å brette opp ermene, sette av tid og lage Reels! 


3. Hva er egentlig greia med BeReal? Og må jeg være der? 

Her er en kort innføring til deg som ikke er kjent med appen: 

BeReal er en fotodelings-app som minner deg på å ta et bilde innen 24 timer, helt ufiltrert og i nuet. Du må knipse fort, for klokka teller ned fra to minutter. Visste du forresten at folk kan sjekke hvor mange forsøk du har brukt på å ta bildet? En interessant funksjon, hehe. Etter at bildet er tatt, deler du det med din valgte vennegruppe.

BeReal har raskt blitt en folkefavoritt, og appen har fanget oppmerksomheten til mange – inkludert TikTok og Instagram. Nå er de selvsagt på ballen for å lansere sine egne versjoner (les: kopier) av BeReal.

Hvis vi skal spå om BeReal blir en kommersiell hit eller ei, så er det per nå kun mulig å ha 500 venner.  Med andre ord er det vanskelig for markedsførere å benytte seg av appen for salg eller synlighet. Det kan jo være derfor det har blitt en populær app? Mer personlig, akkurat som det var før. 

Det du får fra BeReal, er den typen innhold generasjon Z vil ha. Ufiltrert, uplanlagt innhold som ikke pusher deg til å kjøpe noe. BeReal er enn så lenge en morsom plass å være!


4. LinkedIn – verdens hyggeligste sosiale medier-kanal

Du har kanskje merket at LinkedIn-feeden har blitt mer personlig i det siste.  Kanskje ser du innhold som kunne ligget på Facebook-veggen din? Har LinkedIn-algoritmen forandret seg til å vise mer personlig innhold? Eller har pandemien slettet forskjellen på personlig og profesjonelt? 

En grunn til at dette skjer, kan være at innhold på Facebook ikke får den samme eksponeringen eller oppmerksomheten den en gang gjorde. Da kommer kanaler som LinkedIn inn for å ta over. 

Uansett grunn kommer nok ikke personlige poster på LinkedIn til å forsvinne med det første:

  • LinkedIn har investert 25 millioner dollar på å betale 100 innholdsprodusenter/influensere til å dele innhold, samtaler og bygge communities.

  • LinkedIn har også laget en ny funksjon: Linkedin Audio Events. Dette minner deg kanskje om appen Clubhouse, som levde i et par måneder i pandemien? RIP.

  • LinkedIn skal lansere et podkast-nettverk.

  • Det har kommet bildekarusell og reaksjons-funksjoner som orginalt kommer fra Facebook og Instagram.


5. Sosiale SEO vil erstatte hashtags

Ifølge Googles interne undersøkelser bruker 40 % av 18–24 åringer sosiale medier som sin foretrukne søkemotor. Hootsuite Trends-rapport viste at unge mellom 16–24 år bruker sosiale medier til å finne informasjon om produkter de kjøper, fremfor å google produktet. 

Vild-gjengen skulle til Island i fjor vinter, og det første jeg gjorde, var å søke etter «Island», «travel Reykjavik» eller «tips Reykjavik» på TikTok. Jeg ville heller ha innhold som var laget av ekte mennesker, enn å lese litt utdaterte artikler og betalt innhold.

Så, hvordan kan du som jobber med sosiale medier og markedsføring dra nytte av dette? 

Det er på tide å legge til keyword-research og SEO i din sosiale medier-strategi – i stedet for hashtags! Undersøk hva folk søker på innenfor din nisje, og hva som trender. Lag deretter innhold som er rettet mot hva folk allerede søker på. Og seff, ikke glem å la merkevaren din skinne gjennom. Dropp trenden om den ikke passer inn i strategien din.





6. Du må tekste filmene dine

Skjult teksting vil være standard på sosiale medier-videoer i 2023. Helt siden starten var Facebook og Youtube størst via sine mobilapper, og som vi vet (og som du kanskje gjør selv), scroller vi gjerne gjennom innhold fra mobilen uten lyd. Faktisk blir hele 85 % av alle videoer sett uten lyd, ifølge flere studier. Det er også 80 % større sannsynlighet for at seerene ser videoen ferdig hvis den er tekstet. 

Nå som korte videosnutter (TikTok, hihi) har tatt over internett, spår vi at teksting vil være standarden for alt av publisert videoinnhold. 

Og det av tre grunner:

  • Tilgjengelighet og inkludering: Ikke bare for folk som er på mobilen på bussen, men også folk med nedsatt hørsel 

  • Engasjement: Filmer med tekst får folk til å se filmen ferdig

  • Bli oppdaget: Bruk av søkeord i bildetekster er et avgjørende skritt mot å optimalisere videoer for søk og øke antallet personer som sannsynligvis vil se videoen din


Så, for å oppsummere de viktigste trendene for 2023: 

Så, for å oppsummere de viktigste trendene for 2023: 

  • Last ned TikTok selv om det kan føles rart, teit og skummelt å begi seg ut på appen som tilsynelatende bare har dansefilmer, og ting som ikke passer deg. Heng litt på appen for at TikTok kan lage en algoritme som passer for deg.

  • Test ut TikTok-annonsering. Du trenger ikke ha en aktiv profil for å annonsere på kanalen.

  • Åpne opp Instagram, gå inn på Reels. Bli komfortabel, og lær deg hvordan det funker med korte snutter. Et tips: Musikk er avgjørende for Reels, og den bør klaffe med innholdet

  • Hold deg oppdatert på hva som trender, og legg merke til hvordan din merkevare eller bedrift kan dra nytte av det.

  • Lær deg å poste innhold på TikTok og Reels, uten å bare kopiere over med vannmerke fra den ene til den andre. Da vil algoritmen straffe deg.

  • Test ut BeReal!

  • Legg ut noe mer personlig på LinkedIn – folk elsker det

  • Start med å legge inn SEO på innholdet du lager. Bruk SEMrush eller Google Keyword Planner for å finne ut hvilke ord som søkes på

  • Lær deg hvordan du kan legge til tekst på filmene dine, og start med det i 2023!


Lykke til! 

Hilsen Thea 

Forrige
Forrige

ChatGPT – trussel eller bestevenn?

Neste
Neste

Bli en del av Vild?