Fortjener Meta annonsekronene dine i 2024?

2024 er her, og bedrifter er godt i gang med markedsbudsjettet for året. Er du usikker på hvor mye du skal legge igjen hos Meta – eller om de i det hele tatt fortjener annonsekronene dine?

Et bilde av Ane fra sosiale medier avdelingen hos Vild. Hun sitter og ser smilende inn på pc-skjermen mens hun jobber. I rommet rundt henne er det masse grønne planter.

30. oktober i år kom Meta (Facebook og Instagram) med nyheten om at brukere i EU, EØS og Sveits kan betale for en reklamefri ordning. Alle Meta-brukere fikk da valget om å betale for et abonnement eller ikke. TikTok snuser også på samme løsning. Slike nyheter gjør at vi markedsførere må se på andre muligheter. Hvordan kan vi hjelpe kundene våre med gode råd og annonseløsninger i et usikkert sosiale medier-landskap?

Heldigvis er det ingen grunn til panikk helt ennå. Vi vet ikke fortsatt hvor mange som faktisk kommer til å abonnere for å slippe reklame og å bli sporet. Hvis vi ser på YouTubes abonnementløsning «Youtube Premium», ser vi at det kun er 2,69 % av brukerne deres som betaler for å slippe reklame. Det er da en liten trøst, tenker nå jeg. 

Er du i tvil om Meta fortjener annonsekronene dine? Her er en liste over en rekke alternativer for å få mest ut av markedsbudsjettet ditt i 2024:

1. Fokuser på organisk innhold 

Innholdet ditt er fortsatt det viktigste – uavhengig størrelse på annonsebudsjettet ditt. Gjennomtenkt og kreativt innhold er nærmest uunngåelig i 2024. Både fordi det er flere om beinet, og fordi vi ikke kan kjøpe oss ut av problemene våre lenger med feite annonselommebøker. Jo mer tid, energi og ressurser du legger i organisk innhold, desto større sjanse er det for at innholdet ditt blir godt tatt imot av eksisterende og potensielle kunder. Våg å skille deg ut, vær kreativ, leken, relaterbar eller provoserende, og du vil bli sett og hørt.   


Å lage innhold er tidkrevende og kan være vanskelig å få til. Oppnå suksess på Instagram ved å lage kule Reels. Vild kan hjelpe deg, kontakt
ane@vild.no i dag!

«En viktig huskeregel er å snakke samme sosiale medier-språk som kanalen gjør.»

2. Legg annonsekroner i andre kanaler 

Heldigvis sitter ikke Meta på annonsetronen helt alene. Pinterest, Snapchat, LinkedIn og TikTok er alle sosiale medier-kanaler verdt å sjekke ut for å annonsere. Før du hopper på en ny annonsekanal, bør du se nærmere på kanalens egenart og hvordan merkevaren din vil passe inn. Skal du treffe bedrifter og investorer, er LinkedIn et naturlig sted å legge igjen penger, mens Pinterest og TikTok kan være spennende å investere i for å treffe et yngre publikum. En viktig huskeregel er å snakke samme sosiale medier-språk som kanalen gjør. Skal du annonsere på Snapchat, for eksempel, kan det være lurt med selfies eller korte, underholdende snutter fremfor et slideshow av produktbilder. 

3. Bygg egne kundelister 

I en tid der sosiale medier-kanalene endrer seg fortere enn du rekker å si «sosiale medier», er det viktig å ikke legge igjen hele lommeboka hos Mark Zuckerberg og co. Fokuser på nettsiden din, SEO og nyhetsbrev for å sikre deg direkte kontakt med kundene dine. Ja, nyhetsbrev har eksistert siden tidenes internettmorgen, men det betyr ikke at det er mindre relevant i dag. Uansett om du driver en fysisk butikk, jobber B2B eller i en frivillig organisasjon, så bør du tenke lokalt, nært og intimt med kundene dine. Legg budsjettet ditt deretter!  

4. Integrer kunstig intelligens i innholdsproduksjonen din 

Ja, du leste riktig. Kunstig intelligens kan du bruke til å skrive tekster, sette opp posteplaner og lage visueller. Mennesker må selvsagt (og heldigvis) inn i prosessen for å sikre kvalitet, stil og tone, men vi vet også at kunstig intelligens har kommet for å bli, både på jobb og privat. Det er tid å spare med kunstig intelligens, og dermed penger. Sjekk ut om det kan være lurt å investere i kunstig intelligens og kursing av ansatte i 2024, så vil det på sikt lønne seg for bedriften. 

5. Invester i influensere 

Har dere lenge vurdert å jobbe med influensere, men fortsatt ikke tatt opp influenser-jakten? Kanskje 2024 kan være en god start å flytte over noen av annonsekronene over til influenser-samarbeid. 

Per i dag er det fortsatt usikkert i hvor stor grad Metas nye abonnementsløsning vil påvirke betalt innhold på Facebook og Instagram. Jeg anbefaler derfor ikke å slå opp med Meta Ads Manager helt ennå. Spre kronene utover kanalene du ønsker å fokusere på, og invester i både organisk og betalt innhold.

Lurer du på hvem du skal kontakte eller hvordan du tar kontakt med potensielle partnere eller influensere? La oss hjelpe deg! Send en e-post til ane@vild.no.

Lykke til!

Forrige
Forrige

Ledige pulter

Neste
Neste

Møt Isak, vår nye designer