Slik lykkes du med reels

Vil du vokse på Instagram? Inkluder reels i strategien din. Reels når flere nye følgere enn statiske poster og kan være en gullgruve for bedrifter – hvis du gjør det riktig. 🎉

En reel er en kort format-video på opptil 90 sekunder, gjerne med tekst og musikk. Reels er Instagrams svar på en TikTok-video, og siden de kom i 2022, har de så godt som tatt over plattformen. De fleste nye følgere kommer fra reels, og for de som er opptatt av slikt: Det er større sjanse for å viralt med reels.


Mye av grunnen til det er at reels som regel får mye mer rekkevidde enn statiske poster og karuseller. Det er mange teorier for hvorfor, og bare Meta-guden vet sikkert, men Instagrams dedikerte «reels»-fane spiller absolutt inn. Du vises altså flere steder i appen hvis du lager en reel.



Et viktig men: Reels vil bare påvirke bunnlinjen positivt hvis du klarer å skille deg ut fra over 200 millioner bedriftskontoer på Instagram. 


Her er 10 ting du bør gjøre for å lykkes med reels:



1. Sett deg mål 🥅

Hvorfor poster du reels? Lag en some-strategi og en posteplan. Følg denne.


2. Kjenn målgruppen din 👩🏻‍🦳🙋🏾‍♂️

Folk vil ikke bruke tid på noe som ikke interesserer dem. Bli kjent med målgruppen din for å kunne lage innhold du VET de vil ha. Brukerundersøkelser er en effektiv måte.


3. Dyrk din nisje 🥕👩🏻‍🌾

Instagram premierer nisjekontoer. Finn det som skiller deg fra andre – gå all in. Hvis det du gjør, fungerer, ikke forandre planen din.

4. Husk de 5 H`ene 🖐

  • Vil målgruppen din synes dette er hjelpsomt?

  • Vil de føle at de er hørt?

  • Er innholdet humoristisk?

  • Vil innholdet slippe dem inn i nylige hendelser i livet ditt?

  • Vil de hente inspirasjon fra innholdet?


Hvis du kan huke av én eller flere av disse postene, vær så god og post. Hvis ikke bør du tweeke litt mer. 

5. Bruk en sterk hook 💪🏻

Du har veldig liten tid på deg til å få seeren til å ville se mer. Du må hekte dem på det første bildet. Hvis ikke scroller de videre. Bruk gjerne ansikt og tekst.


6. Husk CTA 🛒

Inkluder en CTA (handlingsknapp) i reelen. Enten som tekst eller i caption.



7. Bygg community 🌟


Vær der for fansen. De som engasjerer seg mest, ser mest sannsynlig fortsatt innholdet ditt. Bygg en sterk connection med disse.


8. Nøkkelord i caption 🔑

SEO gjør det enklere for brukere å finne relevant innhold. For å bruke søkeord effektivt, gjør research, og finn de mest relevante og populære for din nisje, bransje og publikum. Inkluder dem i caption, men ikke overdriv. Bruk søkeord naturlig og sparsomt.


9. Det viktigste i caption 🧢

Algoritmen vil at du skal være lengst mulig inne på en reel. Men en reel er ofte kort. Ved å dele poenget med reelen i en lang caption, holder du brukeren lengre på posten din.


10. Be folk kommentere for å få noe av verdi 🤑

Kommentarer betyr engasjement, og engasjement kan gi mer reach. Spør publikum om å kommentere for å motta en freebie. Eks: Kommenter “IS” for å motta oppskriften på hjemmelaget iskrem. Det finnes apper som automatiserer dette for deg. 


Det burde egentlig være et punkt 11 her også, fordi viktigst av alt: Hopp uti det, og prøv! Det er alltid vanskelig å starte med noe nytt, men det blir enklere etterhvert.

Lag din første reel i dag! Tar du utfordringen? 🙌🏻

Lykke til!


Trenger du hjelp med tekst eller sosiale medier?

Kontakt Kjerstin på kjerstin@vild.no

Forrige
Forrige

Frem med saksa – det er på tide å kutte unødvendige ord!

Neste
Neste

Slik skriver du for alle