Hørselshemmedes Landsforbund

Over én million nordmenn opplever hørselsutfordringer, og enda flere er pårørende. Til tross for det har Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) «bare» 66 000 medlemmer. 

Det ville de gjøre noe med. Men målgruppen er usedvanlig stor og demografisk bred. Hørselsutfordringer rammer både unge og eldre, i alle samfunnslag og på tvers av kulturer. Så, hvordan skaper du en merkevare som kommuniserer til alle disse samt deres pårørende?

For å hjelpe HLF med å øke medlemsmassen og være en organisasjon for alle har vi det siste året gjort en total rebranding, med ny visjon og merkevareplattform. Målet har vært å skape en identitet og en nettside som kommuniserer tydelig, og som skaper samhold på tvers av svært ulike hørselsutfordringer.

Så, hvordan lage en identitet som tar vare på unge så vel som eldre?

HLF sine mål, «spissere, yngre, flere», var førende for arbeidet vårt. Men det var svært viktig for HLF også å ta vare på eksisterende medlemmer – engasjerte medlemmer med en høy gjennomsnittsalder. Spørsmålet ble som følger: Hvordan sikre at disse føler seg ivaretatt samtidig som vi inviterer inn flere betydelig yngre målgrupper?

Løsningen ble å engasjere massene gjennom en følelse av fellesskap. Det var fokus på oss, og ikke meg, da vi utviklet strategien og designet. Dette gjenspeiler seg blant annet i det nye merkevareløftet «Sammen blir vi hørt», i varme foto, håndtegnede illustrasjoner, myke elementer og en inkluderende stemme. Logoen gikk fra å være ett øre til å bli to ører som hører sammen, og de danner samtidig en H. Formene fra logoen ble så brukt videre til å skape et mykt og inviterende uttrykk over alle flater.  

Fellesskap og inkludering ble de viktigste stikkordene i prosessen. Motivene og autensiteten i foto og illustrasjon var avgjørende. Vi ville vise situasjoner som er utfordrende for dem med hørselsutfordringer, men med fokus på det positive, i og med at situasjonen blir lettere å stå i ved hjelp av HLF. Alle modeller som ble brukt, har ulike hørselsutfordringer og representerer mangfoldet i medlemsmassen. 

Det varme, det humane og det som knytter folk sammen, var kjernen i alle uttak: de levende illustrasjonene, de hverdagslige situasjonene i illustrasjon og foto, fargepalett, typografi og et mykt formspråk. 

Illustratør Charlotte Trounce / Dutch uncle

Foto Ida Bjørvik / Hest agentur

Utvikling Kodebyraaet

Forrige
Forrige

Hvass