Slik skriver du godt – på nett

Å skrive for den digitale leseren krever litt innsats. Men det er ikke vanskelig – du trenger bare den ultimate guiden. Og her er den!

 

1. Lag en god tittel

Vi starter med det første – og kanskje viktigste: En bra tittel! Du har minimalt med tid på deg til å fange leseren. Det er veldig dumt å miste vedkommende FØR hen i det hele tatt har tatt fatt på det gode innholdet. Derfor:

Gjør det kort og enkelt. For lange titler kan virke forstyrrende og skremme vekk leseren.

  • Vekk nysgjerrighet, og gi leseren tips. Begynn tittelen med «Visste du….?», «5 tips...», «Slik får du...». Slik som tittelen på dette blogginnlegget her.

  • Å stille spørsmål i tittel er spesielt bra med tanke på søkemotoroptimalisering, da folk ofte søker ved å bruke spørsmål.

  • Bruk undertitler. Still gjerne et spørsmål, og følg opp med en stikktittel: «På utkikk etter ny leilighet? Finn roen i Vinslottet».

2. Gå ut ifra at den som leser, har dårlig tid

Vi scanner teksten raskt, vi leser ikke ord for ord. Inkluder følgende i teksten din for å gjøre det enklest mulig for leseren:

  • Avsnitt. De bør være mange og korte. Gi leseren tid til å hente seg inn.

  • Beskrivende undertitler. På denne måten vet leseren hva avsnittet skal handle om. Husk å inkludere søkeord i undertitlene.

  • Inkluder lenker. Lenker er en fin måte å gi leseren mer informasjon på. Relevante lenker gir også bedre score hos Google. Bruk både interne og eksterne lenker.

  • Uthevede ord. Bold font skaper kontrast i teksten og gir leseren noe å feste blikket på. (Så du noen ord tydeligere enn andre i dette punktet?)

  • Punktlister (som denne artikkelen er stappfull av!) Vi elsker listeartikler - fordi de er enkle å skumlese! Kort fortalt: Gjør det enkelt for leseren å være lat.

  • Oppsummering. Lange fagartikler bør inneholde en kortere oppsummering. Slik får leseren med seg det viktigste uten å måtte lese alt. Legg gjerne oppsummeringen i slutten av artikkelen, men henvis til den i begynnelsen.‍

3. Skriv klart‍

Klarspråk er korrekt, klart og brukertilpasset språk. Det handler først og fremst om å velge et språk som kommer leserne til gode. Tenk på mottakeren når du skriver! Klart språk sparer leseren for tid, skaper tillit og gjør at mottaker vil lese mer av det du skriver.

  • Tenk over hvem du skriver for. Ikke bruk fagterminologi med mindre du er helt sikker på at mottakeren forstår.

  • Kom til poenget. Skriv det viktigste først. Tenk på teksten som en omvendt pyramide. Først det viktige, deretter det mindre viktige, så det minst viktige. Hvis svaret på det mottakeren lurer på kommer lengst nede i teksten, er sjansen stor for at du ender opp med en irritert leser.

  • Bruk heller korte ord enn lange ord. Forklar vanskelige ord, og dropp vage og upresise ord.

  • Skriv kort. Da sparer du plass, og mottakeren sparer tid. Inkluder kun det som er relevant for mottakeren.

  • Bruk heller verb enn substantivuttrykk. Skriv «endre» i stedet for «foreta endringer».

  • Del opp lange setninger. Punktum er din beste venn! Sørg også for god logisk sammenheng mellom setningene.

  • Kutt så mange ord du kan! Visste du at du antakeligvis kan kutte halvparten av setningen uten at meningen forandres? Hvert ord skal ha verdi.

  • Pass på tegnsettingen. Riktig tegnsetting gjør teksten ryddig og lett å lese.

Ikke stol på stavekontrollen. Les korrektur, eller be en kollega om å gjøre det.

4. Skriv aktivt‍

Aktivt språk er enklere å forstå, overbeviser og oppfordrer til handling. Det gjør det lett for leseren å forstå hvem som er avsender av teksten. Passivt språk er tungt og vanskelig å lese og skjuler avsender.

  • Subjektet skal som regel stå foran objektet.

  • Skriv i presens, bruk både subjekt (hvem som gjør hva) OG verb (hva som gjøres).

  • Prøv å unngå de modale hjelpeverbene vil, skal, bør, blir og kan.

  • Vi skriver aktivt når vi forteller HVEM som gjør hva i en setning. I passivt språk får vi ikke frem hvem som utfører handlingen.

Eksempel:

Passivt: I løpet av de neste to ukene vil materialet gjennomgås.

Aktivt: Vi gjennomgår materialet i løpet av de neste to ukene.

Passivt: Det blir solgt mange bøker før jul.

Aktivt: Vi selger mange bøker før jul.


5. Husk handlingsknapp‍

Vi vil jo at mottaker skal GJØRE noe når de leser en tekst. Enten kjøpe et produkt, tjenester, melde seg på et nyhetsbrev eller ta kontakt. Derfor må vi ikke glemme den viktige handlingsknappen, eller call to action (CTA) – som du også kanskje har hørt den omtalt som.

  • En CTA er et klikkbart element, en lenke, bilde eller knapp, som oppfordrer til handling.

  • Mange oppfordrer til å legge handlingsknappen i slutten av teksten. Men ikke gjør det! Den skal plasseres så tidlig som mulig i artikkelen – og gjennomgående gjennom artikkelen. Husk at de færreste leser ferdig hele artikkelen.

  • Husk at budskapet må være tydelig. For eksempel «meld deg inn her» eller «les om våre advokater her».

Vær så god, hilsen Vild.

Kilder: Klarspråk.no.

Forrige
Forrige

Dette blir viktig for sosiale medier i 2022

Neste
Neste

De 5 viktigste kommareglene