Støtter bedriften din Pride? Slik unngår du rainbowwashing! 

Et bilde av en hånd som holder over en datamus over et hvitt bord. På bordet ligger et par notatbøker, solbriller, neglelakk, iPhone og en plante.

Av: Thea Skjelbred, some-ekspert i Vild. 

Endelig er det juni, og juni betyr sommer, sol – og Pride! Regbueflagg har for lengst dukket opp i gatene – og ikke minst på sosiale medier. Som vanlig lager bedrifter og organisasjoner regnbueversjoner av logoen sin, selger produkter med Pride-tema og dekorer kontorer og fasader med regnbuefarger.

Men som med alt annet finnes det en riktig og en feil måte for en bedrift å støtte Pride på. Den riktige måten er å skape en inkluderende arbeidsplass som er trygg for alle. Den dårlige måten kan svekke omdømmet i bedriften din og kalles «rainbowwashing» eller «pinkwashing». Det betyr at kommersielle krefter bruker LGBTQ-saken i markedsføring i juni, uten at de resten av året jobber for bedre rettigheter og mer inkludering. Les mer om dette her!

Kort fortalt: Jobb med inkludering hele året, ikke bare i juni!


Hvorfor?

Det er så fint å se hvordan de aller fleste tar en synlig rolle i kampen for for inkludering og mangfold, og vi er ikke her for å peke finger. Folk er generelt flinke, og vi har kommet lengre enn noen gang.

Men dette med rainbowwashing er viktig å belyse i en måned som handler om å synliggjøre grupper som bryter normen for kjønn og seksualitet. Vi i Vild sier alltid at vi skal være Norges beste arbeidsplass, men vi er også opptatt av at alle skal ha det fint på arbeidsplassen sin, hele året. Og derfor skriver vi om dette.

Slik kan du gjøre!

Hvis du som leser dette, jobber i en bedrift (og sjansen er stor for det), bør du ta en runde med deg selv på hvorfor dere feirer Pride i bedriften. Jobber dere aktivt for likhet for alle, eller er det rainbowwashing?

Støtter du eller bedriften din Pride i form av ny logo og regnbueflagg? Da er det fint å også:

  • Donere penger til LGBTQ+-organisasjoner 

  • Snakke om Pride og inkludering i eksterne og interne kanaler året rundt – for å vise at bedriften din støtter Pride selv om det ikke er juni lengre. 

  • Gi overskuddet av eventuelle salg av Pride-produkter til LGBTQ+ organisasjoner.

  • Oppdatere personalhåndboken slik at dere snakker mer om inkludering, mangfold og seksualitet. 


Dette er også fint å gjøre:

  • Donere penger til organisasjoner som : FRI Ungdom, Skeiv Ungdom, Salam, Skeiv Verden, PKI, SKN, Garmeres, Pride i Norge. 

  • Delta i Pride-paraden i din hjemby

  • Sett deg inn i saker som er aktuelle og prat om det!

  • Kjør kompetanseheving som Rosa Kompetanse, kontakt FRI for å jobbe med holdninger innad i bedriften din. 

  • Oppfordre ansatte til å delta. 

  • Skriv en ytring om hvordan din bedrift står opp for inkludering, mangfold og seksualitet. 

  • Bli sponsor eller partner av Oslo Pride, eller den Pride som er i hjembyen din.

Vi håper dere alle får en fin Pride-feiring, og til neste år håper vi å se enda flere bedrifter som jobber sammen mot mer inkludering, forståelse og respekt for alle. Ses i paraden 1.juli!

Forrige
Forrige

Gatelangs i East Village med klesmerket KROHN

Neste
Neste

ChatGPT – trussel eller bestevenn?